17. 11. 2005

17.listopad 1989 - 1.část

17.11.2005 10:36 - 04. To, co jsem napsal jinde -trvalý odkaz

17.listopad 1989 - 1.část

17.11. 2004 19:43:08

   S podivením jsem si dnes uvědomil, že lidem, kterým je dnes 25 let a v podstatě už mohou být absolventy vysoké školy, si listopad 1989 nemusí pamatovat, nebo z něj mohou mít jen matoucí pocity.

   V listopadu 1989 jsem byl vlastně už o hodně starší než dnešní pětadvacátníci,  bylo mi téměř 37 let. O politiku jsem se nezajímal, měl jsem zaměstnání, které mi připadalo zajímavé, chodil jsem hodně do divadla a občas do hospody. Dnes mám ze 17.listopadu 1989 poněkud  rozpolcený dojem. Do dnes mám dojem, že byl pátek, ale na druhé straně si pamatuji, že právě ten večer jsem šel do divadla, tuším Na Zábradlí a z divadla jsem se v klidu vrátil metrem domů a druhý den šel do práce. Čili neměl by to být pátek. Ráno se mi kolega v práci zeptal, zda vím, co se stalo včera na Albertově. Nevěděl jsem a v tu chvíli jsem tomu nepřikládal ani velký význam. Často jsme já a také kolega na Albertov chodili, protože tam byla část Přírodovědecké fakulty, kterou jsme před lety oba absolvovali. Kolega mi vyprávěl cosi o shromáždění, které se tam sešlo, pokračovalo na Vyšehrad a pak dále do centra Prahy, kde bylo rozehnáno příslušníky SNB. Ani na tom mi nebylo nic divného, protože v lednu téhož roku jsem se sám, více méně omylem, připletl na Václavském náměstí do shromáždění, které esenbáci rozháněli.  Večer jsem se díval na televizní zprávy, byla tam tak divně formulovaná zpráva o střetu občanů narušujících pořádek s pořádkovými silami Sboru národní bezpečnosti.


   Další den se už diskutovalo o situaci v celém podniku. Několik lidí z našeho výrobně-výzkumného střediska se sešlo v jedné laboratoři a vyměňovali si kusé informace. Nejvíc se ozýval veterinář, který měl na starosti imunizaci prasat, ovcí a koz. Byl to menší podsaditý chlapík, který byl zajímavý tím, že dokázal vypít na jeden záklon hlavy litrový sáček mléka a takových sáčků vypil za den i šest. Rozčiloval se, že studenti už neví roupama, co by měli dělat. Že by měli dostat pořádnou nakládačku, aby je to přešlo a pořádně se učili. Veterinář měl za sebou dvouleté čekací období na přijetí do Komunistické strany Československa a v nejbližších dnech se z kandidáta měl stát plnohodnotným komunistou. 



   Během pracovní doby se po podniku rozneslo, že v 17 hodin je na Václavském náměstí demonstrace proti poměrům ve státě. Už je to tady, radovali se někteří. Chce to klid, do ničeho se neplést a počkat, až se situace uklidní, říkali druzí. Způsobně jsme počkali, až nám skončí pracovní doba a až si její skončení budeme moci odpíchnout na píchačkách. Pak jsem se spolu s jinými vydal pěšky na nedaleké Václavské náměstí. Bylo zcela plné a už z dálky se ozývalo zvláštním přelévavým hlasem, který zněl nesmírně mohutně. Z toho pohledu na obrovský dav se mi udělalo nevolno. Řekl jsem si, že o něčem takovém musí informovat i televize, obrátil jsem se a šel jsem domů. Televizní noviny byly formulovány stejně škrobeně jako předchozí den, přesto v nich byl záběr na plné Václavské náměstí. Byl tam i krátký živý vstup, kde se redaktorka ptala lidí, proč jsou na Václavském náměstí. Lidé říkali něco opatrnými slovy o tom, že by se měly změnit poměry, že by se měla uvolnit napjatá atmosféra. Najednou řekl nějaký člověk něco v tom smyslu, že je na čase, aby komunisti šli už konečně do prdele. Přímý přenos byl okamžitě uťat a škrobené zprávy pokračovaly. Ale ten nechtěně puštěný výrok do televize byl tak šokující, že mi bylo jasné, že pokud nedojde k nějakému krvavému masakru, že je to začátek velké změny.

klikni - 2.část
Komentáře
Článek je bez komentářů

Žádné komentáře:

Okomentovat