6. 2. 2007

Alternativní sýry

06.02.2007 11:48 - 02. Deník -trvalý odkaz

Alternativní sýry


  Občas se při poslechu rozhlasu dozvím něco, s čím se setkávám každý den a nevím o tom. Včera 5.2. 2007 mluvila na stanici Praha mluvčí Sdružení na ochranu spotřebitelů Mgr. Ivana Picková  o alternativních sýrech. pochopil jsem, že se jedná o podvod, který nabízejí výrobci kupujícím. Jsou to sýry vyrobené nikoli z mléka, ale z rostlinných tuků. Paní Pickovou ani příliš nezajímalo, zda se jedná o jídla zdravá či nezdravá, ale štvalo ji, že se sýry mohou vyrábět jinak než z mléka. Dokonce jí ani nevadilo, že se tyto potraviny prodávají, ale podle ní by se neměly jmenovat sýry, když nejsou vyrobeny z mléka.

    V diskuzní části pořadu se jedna inteligentnější posluchačka zeptala, proč paní Picková říká „alternativní sýry“, když se nejedná o žádnou  alternativu, ale o náhražku neboli imitaci. Paní Picková se zaradovala, že konečně ví, jak tomu říkat. Jiní posluchači se ptali, jak mají tyto náhražky rozeznat. Paní Picková řekla, že hlavně podle údajů na obalu, že vzhledově a chuťově je náhražku velmi těžké poznat. Uvedla, že ve větší míře tyto náhražky používají restaurační zařízení – pizzerie jimi nahrazují sýry v pizzách a restaurace je používají ve smažených sýrech. Paní Picková přece jen dala určitou pomůcku: dáte-li si v restauraci smažený sýr, tak ten pravý z mléka se při krájení lepí na vidličku, táhne se a nejde dobře ukrojit, zatímco „smažák“ vyrobený z rostlinných tuků se krájí dobře. Posluchačům poradila, že když si v restauraci dají něco v čem je sýr, mají si nechat přinést obal suroviny. připadlo mi to trochu úsměvné. Vzpomněl jsem si však, že jsem nedávno jedl smažený sýr, který se mi dobře krájel a při jídle se mi podařilo sousto rozkousat a dobře spolknout. Mám rád smažený sýr, ale občas mi vadím že se táhne. Při polykání mám jednu část sousta už téměř v žaludku, zatímco ta druhá se drzí v ústech. Jsou spojeny úzkou sýrovou nití a já mám dojem, že se udusím. Zatím to vždy dobře dopadlo.  Přemýšlel jsem, zda ta náhražka nemůže být i zdravější. Rostlinné tuky jsou údajně zdravější než živočišné.

   Paní Picková uvedla, že informace o „alternativních sýrech“ přináší i nejnovější číslo časopisu Štít spotřebitele. Podíval jsem se na stránku SOS (Sdružení obrany spotřebitelů). Bylo tam avizováno:

     
Dalším velkým tématem, kterému dlouhodobě věnujeme pozornost, jsou sýry. Nikoliv však sýry skutečné – tedy mléčné, ale ty nepravé, falešné, vyrobené z rostlinných tuků, které se čím dál častěji vyskytují nejen na prodejních pultech obchodů, ale co hůř, v restauracích a pizzeriích. Přinášíme vám interview s předním českým odborníkem na mléčné výrobky Jiřím Kopáčkem, který čtenářům osvětlí důvod vzniku mléčných analogů a upozorní na způsob, jak je rozeznat od pravých mléčných produktů.
     

   Časopis  „Štít spotřebitele“ jsem nikde v trafice neviděl. Škoda. Možná, že by byl užitečnější než deníky Blesk nebo Šíp. Ale na to asi finanční prostředky  sdružení SOS patrně nestačí.

    Aspoň díky Českému rozhlasu vím, že existují sýrové imitace.
Komentáře
Článek je bez komentářů

Žádné komentáře:

Okomentovat