17. 7. 2006

Blog versus klasická média - 2.část

17.07.2006 07:17 - 10. Technické poznámky -trvalý odkaz

Blog versus klasická média - 2.část


   Ivo Lukačovič píše:
     
   Internet, rádio a televize jsou a budou pro většinu lidí primárním zdrojem zpravodajských Informací. Když se nějaká významná událost stane ve 4 hodiny ráno (tedy po uzávěrce), doslechnete se o ní v ranních zprávách, ihned o ní víte na Internetu, či v televizi. V novinách se o ní dočtete až druhý den, tedy více než 24 hodin po dané události. Technologie novin prostě není určena k tomu, aby noviny zůstaly primárním zdrojem zpravodajských Informací. Pokud si však noviny uvědomí svojí roli jako analytické (seriózní tituly), či zábavní (bulvární tituly) médium, není důvod aby přišli o své čtenáře.
     

   V pořadu z cyklu „Lidé a média“ se uvažuje o blozích pouze jako o formě  žurnalistiky, vůbec se neuvažuje možnost publikace literatury, ať už beletrie nebo literatury odborné. Předkládá se také hotová teze, že kdo publikuje na internetu, je většinou grafoman a exhibicionista. Tato představa mi připadá naprosto scestná. Je pravdou, že například na portálu Lidé.cz existuje většina blogů, jejichž tvůrci jsou lidé mezi 12 a 18 lety. Ti využívají blog jako jakýsi sešit na výstřižky. Stahují si tam fotografie oblíbených zpěváků či sportovců, píšou si oblíbené citáty a podobně. Na jejich blogách nebývá původního vlastně nic.  Musím konstatovat, že už já jsem dělal před čtyřiceti lety totéž.  Výstřižky z novin a časopisů jsem si lepil do velkého školního sešitu. Jenže ten sešit viděli pouze ti, kterým jsem ho fyzicky ukázal. Blog patnáctileté dívky nebo hocha může vidět každý, kdo zná jeho internetovou adresu nebo kdo se k němu náhodně prosurfuje. Toto je typický blog mladého člověka na portálu Lidé.cz. Řekl bych, že tento hoch je na svůj věk podle obsahu blogu daleko inteligentnější než jiní tvůrci blogů jeho věku. Ke každému blogu přináleží osobní stránka autora, na které se můžeme dozvědět základní údaje o autorovi, pokud nám je chce sdělit.

   Já se proto dívám na internet jen jako na druh záznamové technologie, avšak po stránce obsahové ho považuji za rovnocenný jakékoli tištěné verzi. Jediným problémem zůstává jeho prozatímní šíře a bezbřehost, ale to, myslím, se v horizontu několika let vyřeší také.  Blog jako takový považuji spíše za způsob komunikace než jako konkurenci žurnalistiky. Žurnalistika nebývá anonymní jako většina autorství na blogách.
Komentáře
[1]20.07.06 16:17:02Lebeda
Zdravím Tome. Se zájmem jsem si přečetl. Mně je to vcelku jedno, co to ten blog je. Je to pro mne prostě paměť, prostředek komunikace s okolím a díky jemu jsem se seznámil s několika báječnými lidmi, na př. jedním klukem z Kolínské ulice..
[2]21.07.06 07:38:59mluvka Tomáš
Díky, Lebedo! Přátelské slovo vždycky potěší!!!

Žádné komentáře:

Okomentovat