16. 10. 2006

Jak přistoupit ke komunálním a senátním volbám - 4.část

16.10.2006 08:39 - 061. volby 2006 -trvalý odkaz

Jak přistoupit ke komunálním a senátním volbám - 4.část


  Na volbách se mi líbí to, že všechny hlasy mají stejnou váhu. Můj, prezidenta republiky, šéfa nejsilnější politické strany i paní, která vedle v restauraci umývá nádobí. Takových paní, které umývají nádobí je v republice víc než šéfů politických stran. Jenže ty paní si to neuvědomují a tak k volbám nejdou. Dál myjí nádobí za nedobrých podmínek, nechávají si nadávat od šéfa a občas se musí nahlásit na Úřad práce, aby měly z čeho žít, než začnou mýt nádobí v jiné restauraci. Možná, že jim to místo vyfoukne ilegálně přistěhovalá Ukrajinka. A ty paní, co myjí nádobí, ani nevědí o tom, že to mohly o volbách alespoň nepatrně změnit. Třeba tím, že by z malé politické strany udělaly velkou. Takovou, co může mluvit do běhu věcí veřejných.


dodatek 17.10.2006:
Ve včerejším televizním pořadu „Události, komentáře“ (klepnutím na název pořadu můžete spustit video), řekl politilog Tomáš Lebeda ze Sociologického ústavu akademie věd:

     
   V komunálních volbách   máme formálně možnost zaškrtávat jednotlivé kandidáty. To je jedna z těch tří možností, jak volit. A tady na tomto místě bych voliče rád varoval nebo poučil – nevím, jak to říci správně. To, že budou zaškrtávat jednotlivé kandidáty na hlasovacím lístku ještě neznamená, že volí přímo tyto kandidáty. Oni pouze rozdělí své hlasy mezi politické strany v určitém poměru. Protože hlas pro kandidáta se rovná hlas pro stranu. Na základě hlasů pro stranu se vypočtou mandáty pro stranu a ty se pak obsazují podle pořadí na kandidátní listině. Hlas pro kandidáta může být zároveň jakousi preferencí, která ho může směrem vzhůru posunout, ale také nemusí. Tam je desetiprocentní hranice proti celkovému průměru, což tady nelze vysvětlit a domnívám se, že je to velmi složitě aplikované. Ta šance je proměnlivá. V menších obcích, kde se lidé znají a kde jsou výraznější kandidáti tak šance je a ukazovalo se, že to funguje. Ve větších obcích je to trošku problém.
     

   Z toho vyplývá, že zaškrtnu-li ve volbách do zastupitelstva Městské části Praha 3 jednotlivé kandidáty, pouze rozdělím mezi politické strany  procentně procentně svůj jediný hlas, ale neomladím zastupitelstvo. Co se dá dělat. Já dám svůj hlas, ale zpracuje ho někdo jiný podle složitého postupu. Připadá mi to jako manipulace, ale já ji neovlivním.
Komentáře
[1]18.10.06 19:08:16Petacchi - www - 
Jsem rád, že jsem si tvůj článek přečetl ještě před následujícím víkendem :-) To o dělení hlasu mě překvapilo stejně jako možnost být na kanditát zároveň v komunálních a v senátních volbách. Proč je něco takového možné? Vždyť motivací takového kandidáta může být vyloženě jen touha po moci nebo vyšší pozici. Ty funkce mi připadají natolik odlišné, že jiný důvod onen politik snad mít ani nemůže. Já se v komunálních volbách rozhodnul, že nebudu volit podle stran, ale podle kandidátů. Připadá mi, že v komunální politice je kladen větší důraz na lidi a naopak v té vysoké politice už více na strany. V senátních volbách už budu brát velice v potaz, za jakou stranu dotyčný kandiduje. Senátní volby se dle mého promítnou do dnešní nejisté politické situace. Ale to už moc řečním :-) o víkendu se ukáže

Žádné komentáře:

Okomentovat