23. 2. 2006

Mickey Mouse ve zdravotnictví - 1.část

23.02.2006 01:08 - 06. Politika -trvalý odkaz

Mickey Mouse ve zdravotnictví - 1.část


   Dostal jsem pozvánku na seminář, který měl zajímavý název „Razantní změny ve zdravotnictví – záchrana nebo katastrofa?" Seminář, který pořádalo sdružení s velmi obecným názvem Občan, se konalo ve středu 22.února 2006 v budově Národohospodářského ústavu Akademie věd České republiky, která stojí v těsném sousedství současného sídla Komunistické strany Čech a Moravy. Jak symbolické!
 

   Bohužel semináře se zúčastnili jen lidé, kteří obhajovali slovo katastrofa z názvu semináře. Škoda. Seminář tak po úvodních ohlášených příspěvcích, které pouze kritizovaly současný stav ve zdravotnictví, byl odrazem nespokojenosti a nepřinesl z mého hlediska mnoho inspirujícího. Byl jakousi kritikou činnosti nového ministra zdravotnictví Davida Ratha, kterému právě uplynulo prvních sto dní od zvolení. Ministerstvo zdravotnictví patrně „reprezentoval“ MUDr. Petr Fiala z Kabinetu poradců ministra. Jeho postoj k ministersvu byl jakýsi indiferentní. Zaskočil pouze za ohlášeného MUDr. Michala Sojku, který vyl v pozvánce uveden jako „vedoucí oddělení, Kabinet poradců ministra“. Pan Dr. Fiala zdál se býti dosti spokojený, patrně to je ostřílený harcovník v podobných diskusích. Řekl, že se právě vrátil ze zahraniční cesty a prakticky se nemohl informovat o současném stavu na ministerstvu. Řekl, že je zastáncem dlouhodobé diskuze a vyslovil názor, že v současné době se žádná diskuze nevede. Souhlasně s ním notoval i hejtman Plzeňského kraje MUDr. Petr Zimmermann. Ten citoval ze svého několik let starého materiálu, ve kterém připravoval podklady pro určitou část koncepce zdravotnictví a konstatoval, že na jeho připomínky nebyl brán zřetel.


   Diskuze pro mne přece jen přinesla jedno překvapivé zjištění. Domníval jsem se, že peníze ve zdravotnictví chybějí také proto, že často podniky před krachem neplatí zdravotní pojištění za své zaměstnance. Na semináři byl přítomen ředitel jedné z menších zdravotních pojišťoven, jehož jméno jsem nepochytil. Ten mi sdělil, že zdravotní pojištění je dnes vybíráno zhruba ve výši 98% celkové sumy, což mě příjemně překvapilo.

   Jiný diskutující reagoval na mou připomínku, že premiér Paroubek přiznal, že stát odvádí za své pojištěnce nedostatečné pojistné. Stát prý platí pojistné za 6 milionů z celkového počtu 10 milionů obyvatel a je složité vybrat na daních částku, o kterou by se pravidelně pojistné za státní pojištěnce platilo. Další diskutující se domníval, že ani navýšení platby za státní pojištěnce by nic nevyřešilo, protože s penězi hospodaří špatně. Plzeňský hejtman MUDr. Zimmermann otevřeně řekl, že KROMĚ VLASTNÍHO LÉČENÍ je většina činností ve zdravotnictví dobře profitabilní. Uvedl prodej léků, přístrojů, specializovaného nábytku a podobně.

   Otázal jsem se přítomných na smysl páteční demonstrace některých zdravotnických skupin na Staroměstském náměstí.  Jedním z cílů je totiž odvolání ministra Ratha. Já si totiž myslím, že samotné odvolání pana Ratha nic neřeší. Domnívám se, že proti komukoli razantnějšímu, který by přišel na jeho místo, by vznikl stejný odpor. Nespokojeni byli zdravotníci i s Rathovou předchůdkyní MUDr. Součkovou, která rozhodně nebyla tak razantní, ale patrně v problematice se nedokázala dlouhodobě zorientovat. Svolavatel semináře, předseda občanského sdružení MUDr. Vepřek, bývalý ředitel Fakultní nemocnice Motol mi řekl, že odvolání MUDr. Ratha je až druhořadým cílem.  Kdosi z publika mi řekl, že v případě dr. Ratha platí to, co řekl před časem MUDr. Rath o bývalé ředitelce VZP Ing. Musílkové, že i Mickey Mouse by byl lepší než ona. Že tedy kdokoli, i Mickey Mouse, by byl lepší než MUDr. Rath. Zeptal jsem se, zda i předchozí ministryně MUDr. Součková by byla lepší než MUDr. Rath. Odpovědí mi však bylo rozpačité mlčení.  Připadal jsem si jako na takové schůzi zdravotnických Mickey Mousů, i když okolo mě seděl samý ředitel či předseda čehosi.

klikni - 2.část
Komentáře
Článek je bez komentářů

Žádné komentáře:

Okomentovat