15. 7. 2005

Na internet píšou lidé, kteří nemají co dělat?

15.07.2005 10:59 - 03. Lidé -trvalý odkaz

Na internet píšou lidé, kteří nemají co dělat?


  V poslední době jsem se často setkat s názorem, který je vyjádřen v názvu tohoto článku.  Nechci obhajovat stanovisko, že tomu tak není a že všechny věci, které kdo kdy na internet napíše, jsou smysluplné.  Sám dost dobře nechápu zábavu, které se říká chat, kdy mnoho lidí píše jeden přes druhého, smysl té diskuse uniká a opustí-li slova stránku, už k nim není návratu. Mnohem lepší jsou diskusní servery, kde zůstává obsah příspěvků dlouhodobě zachován.
   Včera jsem poslouchal rozhlasovou diskusi o internetu. Byla tam zmínka i o tom, jak je internet a počítač využíván staršími lidmi. Starším lidem, kteří se s počítačem a internetem nesetkali buď vůbec nebo jen v práci, nikdo nevysvětlil, že počítač není nic jiného než pomůcka jako kladivo, kosa, auto, rádio nebo fotoaparát.
   Některá vysvětlení jsou mylná. Sdělení "pracoval jsem na počítači" je mylné, pokud neřekneme, co jsme s tím počítačem dělali. Řeknu-li "psal jsem dopis mamince",  sdělení má o činnosti vypovídací hodnotu. Je přeci zcela jedno, jestli jsem psal dopis mamince na počítači nebo rukou. Je to zcela obdobné jako odpověď na otázku - čím se živíte? Někdo řekne "jsem podnikatel" , druhý řekne "jsem truhlář". Konkrétní informaci se dozvíme od druhého neboť je jedno, zda-li dělá truhláře na živnostenský list nebo jako zaměstnanec.
   Ve výše zmíněné rozhlasové besedě uváděli příklad, že starší paní, která se učila zacházet s počítačem a internetem se zeptala: "A to bych si na internetu mohla hledat i horoskopy a kuchařské recepty?" Dotyčná paní žila v mylné iluzi, že na počítači se má pouze "pracovat", to jest vydělávat s ním peníze.
   Paní, kterou jsem před časem zaměstnával na úklid ve své domácnosti, říkala, když mě viděla sedět u počítače: "Já bych nemohla jen tak sedět a nic nedělat." Ona totiž považovala za tu pravou práci pouze práci manuální. Jenže když jsem jí říkal, že je šikovná, že by nemusela pouze uklízet sama, že by si mohla založit firmu, naučit jiné poctivému přístupu k práci a jiné zaměstnat, řekla: "Já na papírování nejsem, s počítačem neumím, já bych nemohla jen tak nic nedělat."
   Jedna rozhlasová redaktorka, které jsem psal prostřednictvím internetu příspěvek k jejímu pořadu, mi napsala:

"Víte, já už vůbec žádné diskuse nesleduji, v podstatě se nedívám ani na televizi. Základní události beru z novin, nechce se mi trávit čas ani u počítače.Nejsem si jistá, že moje obrazovka neškodí zdraví, očím. Jsem po operaci šedého zákalu u obou a dělám s počítačem jen to, co nutně potřebuji. Nesleduji tedy ani ty různé výkřiky. Je to ztráta času, protože kdo to tam píše? Ti, co mají čas. A proč mají ten čas?.... doufám, že jsem se Vás nedotkla."

   Důvod, že redaktorka rozhlasu šetří oči před počítačem, docela chápu, protože i já jsem prodělal závažné oční onemocnění. Jinak však nevidím rozdíl mezi informacemi z novin a z internetu. V obou médiích je možné napsat je dobře i špatně. Noviny či tisk obecně mají proti internetu nevýhodu. Může do nich psát jen omezený počet lidí. Na druhé straně, protože mají omezený rozsah, musí mít určitý ideový záměr a grafickou úpravu. V neposlední míře se také musí prodat.
   Internet není zatím omezen místem.  Mohou na něj psát lidé, kteří k tištěným médiím, do rozhlasu a televize nemají běžně přístup. Nemusí přemýšlet, kdo jejich informace, úvahy či názory vydá. Někdy ani netouží po diskuzi s někým, ale má potřebu své názory sdělit. V životě často bývají mezi blízkými lidmi určitá tabu, o nichž se nehovoří, nebo jimž se i nejbližší lidé vyhýbají.  Na poměrně velmi dobře technicky propracovaném DISKUSNÍM serveru Blabla.cz existuje i možnost, že autor diskuse pouze své myšlenky sděluje, ale do diskuse jiného nepouští, aby logický sled jeho úvah někdo neporušil. I to je způsob prezentace člověka, jako například v diskusiTak to vidím já + já. Autor v úvodu konstatuje, že si nejlépe podiskutuje sám se sebou.
   Avšak protože to často je zadarmo, mohou na internet lidé umisťovat i různé hlouposti. Hlouposti se denně píšou i do tištěných médií, produkují se i v rádiích a v televizích. Jakou hodnotu má pro někoho informace, která herečka má umělá ňadra? A přesto vychází mnoho novin a časopisů, ve kterých se to probírá.
   Je fakt, že počítač i internet zaberou spoustu času. Je to technologie, která je v rozvoji a stále je nutné se něco učit. Ale jsou to jen životní pomocníci. Záleží na každém člověku, zda je využije a jak. Jsou lidé, kteří je patrně nevyužijí nikdy. Lidé, kteří žijí v chudobě a jsou rádi, že přežívají ze dne na den.
   Ani tuto úvahu jsem nemusel psát. Jistě bych měl na práci něco jiného, co někdo jiný by považoval za smysluplnější. Ale pro mne napsání tohoto článku mělo smysl. Nemusel bych ho samozřejmě zveřejňovat na internetu, mohl bych si ho nechat jen v počítači nebo ho napsat rukou na papír. Umístěním na internetu mám naději, že si ho přečte ještě někdo, kdo mu třeba porozumí.
Komentáře
Článek je bez komentářů

Žádné komentáře:

Okomentovat