8. 8. 2005

Najít vhodného psychologa není jednoduché - 5.část

08.08.2005 23:23 - 05. Zdravotně postižení lidé -trvalý odkaz

Najít vhodného psychologa není jednoduché - 5.část

vyšlo v Novinách Můžeš, 2002, ročník 9, číslo 6, str. 1 a str. 7

       Psychologa H jsem navštívil na doporučení svého neurologa, který   moje   potíže   sleduje   několik   let.  Konzultace s psychologem  H  jsou  teprve   počátku.  On  mi však řekl zajímavou   věc:   předchozí    terapeuti  nebyli   většinou psychologové,  ale  psychoanalytici,  kteří  mají ke klientům zcela specifický  přístup, který je  od běžné psychologie poněkud vzdálený.

       Moje  zkušenosti s  psychology vyvolávají  ve mně  několik otázek, jejichž odpovědi neznám. Měl by je znát každý člověk, který se  na psychologa obrátí:  Jak zjistit, zda  se se svým  problémem  mám  vůbec  na psychologa  obrátit?  Podle jakých hledisek si mám vybrat konkrétního  odborníka? Měl by mi říci po vyslechnutí mého problému svůj názor  a to, co od něj mohu očekávat? Neměla by být u komerčních psychologů z toho důvodu první  hodina považována  za nabídkovou  a být  zcela zdarma? Mohu sám poznat, že terapie je úspěšná nebo musím slepě věřit psychologovi?  Komunikace  s   psychology  mi  připadá  velmi obtížná.  Zdá se  mi, jako  by jim  chybělo to,  co se lidově nazývá "selský rozum".

           V tomto příspěvku  jsem neprobíral specifika zdravotně postiženého   člověka.   Domnívám   se   totiž,  že přichází k psychologovi ze  stejných pohnutek, jako  člověk zdravý. Je však naplněn  daleko většími pochybnostmi o  sobě samém a tím méně  dovede před  psychologem uhájit  svoje vlastní  hodnoty a zásady, kterým věří. Je-li  zdravotně postižený člověk méně pohyblivý,   problém  s   vyhledáním  psychologa   je  takřka neřešitelný.

       Psychologové  ve  svých   odborných  časopisech  publikují problémy svých klientů a způsob své terapie (tzv. kazuistiky). Psycholog  je  zde  vždy  popisován  jako  neomylný  průvodce a hodnotitel života klienta. Myslím,  že by také klienti měli publikovat  své zkušenosti  s psychology,  neboť ti  se často snaží podstatně změnit způsob života klientů, aniž za to mají jakoukoli odpovědnost.

Komentáře
Článek je bez komentářů

Žádné komentáře:

Okomentovat