9. 4. 2005

Osamělý mořeplavec v moři internetu

09.04.2005 16:21 - nezařazeno -trvalý odkaz

Osamělý mořeplavec v moři internetu

úvaha o lidech na Lidech

   Je zajímavé, kolik je na Lidé.cz lidí. Přesto asi číst si tady v příspěvcích je složité.

   Diskutoval jsem o tom s některými uživateli diskusního serveru Blabla.cz. Většinou jim vyhovuje, že server Blabla.cz navštěvuje poměrně málo lidí a ještě méně lidí napíše vlastní příspěvek. Uživatelům Blabla to připadá, jako by chodili do rodinného prostředí, kde  všechny znají. Přesto je to tam v něčem jako na Lidé.cz. Mnozí jenom čtou příspěvky jiných, ale nic je nepřiřinutí, aby dali příspěvek svůj. Stálí uživatelé Blabla tak zakládají nové a nové skupiny, aby přilákali někoho do diskuse. Ty skupiny většinou zapadnou pod nánosem nových. Málokterý autor diskusní skupiny udržuje svou skupinu stále aktuální.

   Na serveru Lidé.cz je princip komunikace založen na jiném základě. Uživatelé mohou sledovat, kolik zájemců navštívilo jejich stránky. Uživatelů a jejich stránek je však příliš mnoho a jejich sledování je nepřehledné. Jsem na Lidé.cz asi měsíc, ale stále si tu připadám jako trosečník. Pokud se na titulní stránce neobjeví oznámení o novém příspěvku, blog naprosto zapadne. Na rozdíl od Blabla je možné si však vlastní stránku zpestřit graficky a dokonce zvukově. Výhodu mají ti, kdo umí jazyk html, což jsou většinou mladí lidé. Prezentace na osobním deníčku má však tu výhodu, že nedochází k hádkám, jako je tomu na diskusním serveru Blabla, kde se jeden člověk může přihlásit pod několika přezdívkami a kazit tak diskuse.

   Zde na Lidé.cz je osobní stránka spojena s e-mailovou adresou, což vede k větší konkretizaci uživatele. Samozřejmě, jeden člověk si i na Seznamu.cz může vytvořit několik e-mailových adres, ale udržovat současně několik blogů je obtížné (alespoň  mně se to tak při mé počítačové neznalosti zdá). Dají se zde psát články jako na Blabla, délka jednotlivého příspěvku může být větší - na Lidé.cz - 10.000 znaků, na Blabla jen 2.000 znaků. Přesto mi Blabla.cz zatím připadá přehlednější, možná proto, že jsem si na něj za rok a půl více zvykl. Bohužel však Blabla.cz co do vylepšování již delší dobu stagnuje a tak jsem si na radu (dokonce jednoho bývalého spolumajitele Blabla) založil stránku na Lidé.cz.

   Jenže jako tam jsem se cítil spíše trosečníkem, tady se cítím zatím osamělým mořeplavcem. Tam jsem byl trosečníkem proto, že jsem nedokázal psát stylem jako dvacetiletí uživatelé Blabla.cz a nedokázal jsem se vyrovnat se vzájemnými útoky mezi uživateli a vytvářením tzv. multinicků, to jest vystupováním jednoho uživatele pod několika různými přezdívkami a jakousi vnitřní cenzurou, která je dána udělením tzv. mazacích pravomocí nespecifikovaným administrátorům, kteří se rekrutují z běžných uživatelů a pomocí těchto pravomocí si vlastně jen vyřizují osobní účty s lidmi, kteří stejné pravomoci nemají. Blabla.cz je totiž tak malé, že jeden člověk v podstatě stačí sledovat všechny příspěvky napsané všemi uživateli za celý den.

   Na Lidé.cz se zatím cítím osamělým mořeplavcem mezi desítkami tisíc jiných uživatelů.
Komentáře
[1]01.10.06 20:31:23b.mk - www - 
je to zcela zajímavý článek. Když si vzpomenu na své začátky, cítil jsem se asi stejně, akorát mi nedělalo problém psát za ty "mladší." Teď znám na lide.cz okruh lidí který mě stačí jak ke spokojenosti, tak i k "řešení problémů." Tento okruh se občas o nějkého toho člověka rozvine, ale občas i zůží.

Žádné komentáře:

Okomentovat