10. 4. 2007

Papež Jan Pavel II.

10.04.2007 00:35 - 07. Zábava -trvalý odkaz

Papež Jan Pavel II.

vynikající historický film ze současnosti

   O letošních velikonočních svátcích uvedla česká televize vynikající polsko-italsko-americký dvoudílný film o papeži Janu Pavlu II.


Nebudu popisovat to, co si daleko zasvěceněji můžete přečíst na webových stránkách České televize  (klikni na1.díl nebo na 2.díl)

    Po nějaké době jsem se v televizi díval na hraný zahraniční film opravdu se zaujetím. S o to větším zaujetím, že od smrti papeže Jana Pavla II. uplynuly pouhé dva roky.

   Jak jsem se dozvěděl z citovaných průvodních článků, film byl natočen už v roce 2005, tedy ještě v roce papežova úmrtí. To se bohužel objevilo i ve scénáři. Ten je pojat jako sestavení jednotlivých epizod Karola Wojtyly za sebou. Někdy chybí návaznost jednotlivých epizod, jindy není jasný časový odstup mezi nimi.  Bylo dobře, že každý z dílů byl obsazen jiným hercem. Karola Wojtylu až do jeho jmenování papežem hrál britský herec Cary Elwes a papeže Jana Pavla II. hrál Američan  Jon Voight.

   Film byl opravdu výpravný a kostýmní, s důrazem na dobové detaily, tak jak to dělají historické filmy. Místy se mihly i skutečné dobové záběry z návštěv papeže ve světě. Nebyly zde záběry skutečného papeže, ale skutečné záběry masové účasti lidí na papežových kázáních ve světě. Ve druhém díle, který byl věnován době po papežově zvolení, bylo na můj vkus příliš mnoho scének objasňujích světovou politickou situaci. Ty poněkud rozmělňovaly vlastní papežův život a čímsi mi připomínaly český film o Klementu Gotwaldovi a  epopej Osvobození. Asi proto, že herci hrající politiky byli pro přehlednost nalíčeni podle svých lidských vzorů. Snad nejlépe byl rozpoznatelný generál Jaruzelský.

   Nedostatky, které jsem popsal, nic neubraly na celkovém dojmu z filmu. Dověděl jsem se více o životě papeže a pozoroval skvělé výkony obou představitelů hlavní role. Cary Elwes krásně vystihl proměnu mladého chlapce v dospělého muže až po období, kdy tento muž nabyl životní moudrosti. Jon Voight krásně ukázal přechod papeže od zdravého moudrého člověka až po nemocného starce, jehož duch byl však stále svěží a dlouho vítězil nad nemocí, která ubírala tělu síly.

   S otevřenou pusou jsem sledoval zralý herecký výkon Jona Voighta, který mě kdysi okouzlil ve filmu Půlnoční kovboj, kde hrál s Dustinem Hofmanem.  V posledních letech jsem ho viděl v několika amerických filmech, kde mě nijak nezaujal. Opravdu mile mě překvapil až nyní, kdy bravurně ztvárnil charakterní roli papeže Jana Pavla II. Podobně mě za mlada okouzlil v muzikálu Pomáda John Travolta, který mě pak už nezaujal nikdy.

   Biografický film o papeži Janu Pavlu II. byl tak nabit historickými událostmi, že bude nerzbytné, abych ho ještě minimálně jednou shlédl.
Komentáře
Článek je bez komentářů

Žádné komentáře:

Okomentovat