24. 3. 2005

PF 77

24.03.2005 12:50 - 04. To, co jsem napsal jinde -trvalý odkaz

PF 77

(17.11. 2003 0:17:28)
Dnes je předvečer 17.listopadu. Česká televize připomněla toto výročí novou původní televizní inscenací "PF 77" s Vlastou Chramostovou v hlavní roli. Hra měla patrně připomenout politické ovzduší v roce 1977, v době podpisu Charty 77. Jsem pamětníkem tohoto roku, avšak uvědomil jsem si, že už je tady celá generace lidí, kterým tato doba nic nepřipomíná a pro ně musel být film dost nezajímavý. Soustředil se na retrospektivní ukázku prostředí (oblečení, jídlo, zařízení bytu) a myšlenka filmu jako by ustoupila do pozadí. V popředí jsem vnímal podkresovou hudbu, která byly tvořena tehdy populárními českými písničkami, které se dnes přelily do produkce českých soukromých rádií. Vzhledem k tomuto podkresu často nebylo rozumět slovům postav. Obrazová atmosféra byla tvořena krátkými klipovými záběry na různé detaily, charakterizující tehlejší dobu (remoska, točený salám). Těch detailů bylo tolik, že já jako pamětník jsem při nich vzpomínal na to, jak jsem si tyto detaily pamatoval a děj mi unikal. Mladší generaci tyto detaily už nemohou říci nic. Právě přes zpěváky populární hudby, kteří jsou hvězdami dodnes, jsem si uvědomil, jak i v jiných oborech se lépe na nové poměry adaptovali lidé, kteří hráli prim už v roce 1977. Nevím, zda to byl záměr, ale já jsem pochopil, že doba se změnila vlastně jen v kulisách, ale rozdělení lidí na ty, "kteří v tom umí chodit" a na ty ostatní, zůstalo. Jen to rozdělení je méně přehledné. Dnes se často dá jen těžko zjistit, "kdo jsme my" a "kdo jsou oni". Protože část "jich" se přelila z minulosti a druhá část "jich" vyrostla až po roce 1989. My ostatní si akorát tak můžeme přečíst v Blesku o soukromém životě Heleny Vondráčkové či Karla Gotta nebo dokonce prezidenta republiky. A to je ten rozdíl.
Komentáře
[1]22.04.05 00:50:18Lebeda
Točený salám. Dnes už né. Když jsem si naposled koupil párky, tak jsem se nejenom pos.... , ale ještě k tomu jsem měl 39 horečky. A některé obsahují i 30% masa ! A remoska? Ta se nejen vyrábí, ale i vyváží na západ. A soukromý život našich hvězd? ten mne nezajímal nikdy...
[2]22.04.05 10:54:04mluvka Tomáš - www
Soukromý život hvězd - dnes je často vidět pod drobnohledem - a pasívním lidem nahrazuje obsah vlastního života. Kdyby tomu tak nebylo, mnohé časopisy, které staví svůj obsah na popisu a hodnocení života tzv. "celebrit", by už dávno zkrachovaly.

Žádné komentáře:

Okomentovat