10. 9. 2005

Pražák kulturou přesycený

10.09.2005 17:17 - 07. Zábava -trvalý odkaz

Pražák kulturou přesycený

Úvaha kulturního barbara

   Ráno jsem se vzbudil brzy, přestože jsem usnul pozdě. Otevřel jsem e-mail a ten mi přinesl Noviny z Divadla Šumperk, které mi poslal můj přítel Vladimír T. Gottwald ze serveru Lidé.cz. Uvědomil jsem si, že jsem nebyl v divadle snad 10 let.  Přitom já  jsem divadlem  a kulturou vůbec nejen plně obklopen, ale přímo zasypáván, v Praze se před kulturou téměř schovávám. Skoro každý den chodím okolo Divadla na Vinohradech. Občas se podívám na jeho vývěsku. Herci, kteří v něm před dvaceti lety hráli postavy v plné síle, již hrají starce, jako pan Viktor Preiss. Zahlédl jsem, že hraje hlavní roli v komedii "Brouk v hlavě". Roli, ve které jsem kdysi viděl Vlastimila Brodského. Preissovy tehdejší role převzal Jan Šťastný, tehdy začínající mladíček. No a jména dnešních mladých herců v Divadle na Vinohradech už jsou pro mne úplně neznámá.

   Bývala doba zhruba před dvaceti lety, kdy jsem chodil do divadla dvakrát týdně. Bylo to po mé šestileté absenci v Praze, kdy jsem si uvědomil, že to množství kultury, na které jsem v Praze zvyklý, není samozřejmostí pro všechny obyvatele republiky. Avšak mimo Prahu jsem zjistil, že herci pardubického divadla, kteří zajížděli do Chrudimi, nehrají o nic hůře než třeba herci Divadla na Vinohradech v Praze. Protože bydlím na rozhraní Vinohrad a Žižkova a navíc poblíž Českého rozhlasu, není pro mně nic neobvyklého potkávat herce známé z televize.  O několik bloků ode mne bydlel Vlastimil Brodský, v nedaleké vilce Miroslav Horníček a Lubomír Lipský. Pan Lipský si do dnes chodí nakupovat sám do okolních prodejem. Bývaly doby, kdy někteří herci zašli rádi na pivo do výčepu mezi ostatní sousedy. Bohužel výčepy zmizely a o stravovnách, které je nahradily už jsem psal v jiném článku. Ještě loni jsem občas debatoval při malém pivu u pultu lahůdek "Roškota a Špacír" s panem Jaroslavem Moučkou, který před lety hrál v Divadle na Vinohradech ve hře Jana Drdy "Hrátky s čertem" i když v jiné roli, než hraje v současné době v šumperském divadle Vladimír T. Gottwald.

    Kdysi jsme s panem Moučkou navštěvovali stejné divadlo, jen z opačné strany opony. Dnes už pan Moučka nehraje, má potíže s chůzí i další zdravotní problémy. Já jsem sice o generaci mladší, ale také mám potíže s chůzí i jiné potíže. Nad novinami z divadla v Šumperku jsem se však zastyděl. Už jsem opět otupěl. Tolik kulturních příležitostí, jako mám já v Praze, určitě obyvatelé Šumperka nemají. Oni se jistě těší na každé představení, které jejich divadlo nastuduje. Já občas zajdu na schůzku se svými spolužáky do Hospody na mýtince, nazvané podle stejnojmenné hry Divadla Járy Cimrmana, které je téměř přes ulici. Chodím na vernisáže kresleného humoru do Malostranské besedy, avšak na koncerty už tam nezůstávám. Měl bych patrně do nějakého divadla opět zajít. Jenže se mi nechce. Měl bych se stydět déle, ale stud asi brzy opadne. Chybí mi také v nejbližším okolí lidé, se kterými bych mohl o kultuře diskutovat, s kým ji navštěvovat. Kultura není pro mne v současné době pojítkem s mým nejbližším lidským okolím. Musím čas věnovat řešení praktických problémů, což nikdy nebyl můj koníček, ale pouze životní nutnost, abych přežil. Proto se skláním před Vladimírem, kolik toho v životě stačil a co všechno dokáže ještě dnes. Takových lidí mnoho kolem mne není.
Komentáře
[1]10.09.05 22:45:09KK
Taky mám Pláteníka rád. Doufám, že po Zemanovi a Jakubu Skláři se na obrazovky vrátí i Okres na severu..
[2]10.09.05 23:33:33Petacchi - www - 
Včera bylo v mém rodném městě Třebíči otevřeno nové divadlo Pasáž. Je zvláštní náhoda, že zrovna den potom najdu na blogu Toma tento článek. V Třebíči to byla velká kulturní akce. Zúčastnil se jí i sám premiér Paroubek a ministr Jandák. :-)
[3]11.09.05 17:35:47Vladimír - 
Netušil jsem, že jedním kliknutím, kterým jsem odeslal e-verzi naší divadelní publikace (drze tu zveřejním i link: http://www.divadlosumperk.cz/nzd/61/noviny_z_divadla_61.pdf) vyvolám takovéhle zamyšlení. A přiznávám, že mě to zamyšlení potěšilo. Ano, taky jsem si v dobách, kdy jsem měl kolem sebe na výběr přemíru kulturních a uměleckých lákadel, neuvědomoval, že to všude a pro všechny není samozřejmost. A jsem rád, že i na tomhle konci světa můžu aspoň trošku udělat pro to, aby ten rozdíl nebyl příliš krutý.
[4]13.09.05 10:30:29Point*
Na skok... Moucka?? Jako herce jsem jej mel rad, byl velmi dobrej!Profesional, reklo by se asi dnes. (Stejne jako ti dalsi jmenovani). Jako cloveka ho neznam, ale cetl jsem spoustu neprijemnych clanku na nej. Jenze hodnotit je tezke, kdo dnes napr.odsoudi ty nekonecne davy lidi, ktere jasaly s mavatky at zije KSC atd. ??

Žádné komentáře:

Okomentovat