14. 1. 2006

Radio Wave - další stanice Českého rozhlasu

14.01.2006 13:14 - 08. Volba ředitele Českého rozhlasu -trvalý odkaz

Radio Wave - další stanice Českého rozhlasu

rozpaky nad zvyšováním počtu stanic veřejnoprávního rozhlasu

  V pátek 13.1.  ve 13 hodin 13 minut začala vysílat další stanice Českého rozhlasu – jmenuje se Radio Wave – Český rozhlas 4 -  Její cílovou skupinou jsou lidé mezi 15 a 25 lety.  

   V podstatě vůbec bych tuto stanici nemusel zmiňovat – jsem daleko za cílovou posluchačskou hranicí.  Spíše mě zaujalo, že to je čtvrtá nová stanice za poslední rok, kterou za poslední rok Český rozhlas svým posluchačům nabídl.  Tyto nové stanice vysílají hlavně po internetu.  Jsou přípravou na budoucí digitální vysílání rozhlasu a televize.

   Přesto, že jsem se o rozhlasové vysílání poměrně dlouhou dobu zajímal (viz článek "Jak jsem se nestal generálním ředitelem Českého rozhlasu"), dnes už jeho perspektivám příliš nerozumím. Zvláště té perspektivě veřejnoprávní. Novela zákona o rozhlasovém a televizním vysílání  je patrně už velmi složitá. V poslední době mám dojem, je profesionálové už budou muset být nejen na přípravu rozhlasových pořadů, ale také na jejich poslech.  Do dnes se bez ohledu na schválené zákony domnívám,  že vysílání rozhlasu a televize (a zvláště rozhlasu) které musejí občané státu povinně ze zákona financovat koncesionářskými poplatky by mělo být takové, aby poskytovalo občanům základní a nezkreslené informace ze všech oblastí. Ostatní by se skutečně mohlo nechat na soukromých provozovatelích. Duální systém, tak jak se po něm volalo počátkem 90.let 20 století, dnes nepřináší ono správné konkurenční prostředí. Soukromé stanice se většinou dostaly na naprosté závislosti na reklamách, netvoří možnost pro rozšíření svobodného šíření názorů. Veřejnoprávní Český rozhlas pomalu nabubřuje do gigantických rozměrů, který sice možná při budoucím počtu několika desítek samostatných stanic možná bude  někdy uspokojovat zájmy naprosto všech obyvatel, ale ve změti informací se pak už nikdo nevyzná.

   Já osobně bych mohl být spokojen. Pro můj vkus provozuje Český rozhlas internetovou stanici Leonardo, zaměřenou intelektuálním způsobem.  Sice ji zatím plně nedokáže naplnit programem a k jejímu poslech musím být v přítomnosti kvalitně technicky vybaveného drahého počítače a platit (v mém případě) 800 Kč za připojení k internetu měsíčně, ale já jsem spokojen.

   Stejně tak mohou být nyní spokojeni i příznivci mladé generace hip hopové hudby, kterým nyní Český rozhlas vytvořil Radio Wave  Na druhé straně právě k této stanici jsem trochu skeptický. Jako první rozhovor jsem na ní zaslechl názor zpěváka Romana Holého, že k hip hopové hudbě patří sprostá slova a písně s jejich texty by neměl Český rozhlas omezovat ani přes den. Tím zaskočil rozhlasovou redaktorku, která nesměle řekla, že písně se sprostými texty se budou zatím vysílat po 22 hodině.

   Jsem rozpačitý z toho, že Český rozhlas se vydal cestou zvyšování počtu stanic a studií, místo zkvalitňováním programu stávajících, případně redukcí jejich počtu. Ale asi to v době digitalizace a globalizace jinak nejde. Škoda však že se i Český rozhlas tímto procesem bude vydatně podílet na odcizování generací a různých skupin Čechů.

Pro zájemce doporučuji, aby si přečetli i zajímavý článek Radka Dreslera "Zítra startuje ČRo4 - Radio Wave. Jaký bude?"
Komentáře
[1]16.01.06 08:40:59DJ Dick - 
Cos chtel rici tim zaverem? Vyznelo to, jako kdyby mel CRo delat v idealnim pripade jednu stanici, kterou by poslouchali vsichni... Tohle ovsem nefungovalo ani za totality! ;-) Myslim, ze je jeste predcasne Radio Wave nejak hodnotit. Mne osobne Wave (zatim) zas tolik neoslovil, ale pozitivne hodnotim nekolik veci: 1) Ze tady vubec je. Myslim, ze Cesky Rozhlas se opravdu prekonal sahnul temer az za hranice svych moznosti... :-) Srovnavat Wave s ostatnimi stanicemi CRo je prinejmensim zavadejici, je to kvalitativne nekde uplne jinde (srovnavam s CRo1,2,3; Leonardo ani D-dur jsem neslysel). 2) Ze pro nej uvolnili ALESPON jeden terestricky vysilac (i kdyz podle meho nazoru by se takovych "nadbytecnych" vysilacu naslo i vic). S trochu slusnou technikou lze Wave prijimat i v Plzni a okoli, v nekterych castech Plzne i v aute s RDS! 3) Ze je skutecne alternativou k naproste vetsine privatnich stanic a "nekrmi" nas unylym popem. Takze, i kdyz budu asi jen prilezitostny posluchac, fandim mu!
[2]16.01.06 09:40:44mluvka Tomáš
pro DJ Dick - Nemám proti Rádiu Wave naprosto nic. Coby do obsahu ho vůbec nemohu hodnotit, protože nepatřím do cílové skupiny jeho posluchačů. Celkem dobře jsi pochopil, co jsem chtěl napsal. Podle mne by v ideálním případě měl veřejnoprávní rozhlas (ale i televize) provozovat pouze jednu terestrickou stanici, která by měla za hlavní cíl šířit objektivní a hlavně oficiální informace. Tato jediná stanice by byla financována z povinných koncesionářských poplatků. Tato jedna stanice by však musela být slyšel v dokonalé kvalitě a dostatečné síle po celém území republiky. Cílem by nebylo, aby tuto jedinou stanici poslouchali stále všichni, ale aby si na ní kdykoli mohli přeladit, když by potřebovali objektivní, ale zároveň oficiální informace.Všechno ostatní by bylo možné zprivatizovat. Na oficiálních stránkách Českého rozhlasu jsem spočítal, že má v současné době 9 celoplošných stanic ....
[3]16.01.06 09:56:52mluvka Tomáš
....(z nichž pouze některé vysílají terestricky a některé ani nemají kvalitní signál - např. ČRo6) a 11 stanic regionálních. Je to moje představa, která samozřejmě neodpovídá zákonu o rozhlasovém a televizním vysílání ani zákonu o Českém rozhlase. Samozřejmě vím, že podle tohoto zákona je Český rozhlas povinen zabývat se výrobou pořadů pro všechny možné skupiny obyvatelstva. No a zdá se mi, že v současné době má Český rozhlas takovou vizi, že v době digitálního vysílání, které umožní velice zvětšit počet šířených stanic, vytvoří pro každou takovou skupinu vlastní stanici. Nejsem si jist, zda potom povinné koncesionářské poplatky nebudou muset být neúměrně vysoké. Soukromé stanice pak už vůbec nebudou mít šanci ani začít nějaké kvalitnější vysílání. Protože ony nebudou mít žádné povinné koncesionářské poplatky.
[4]27.04.10 22:07:53digitalizace videa - www
nekdo jeste posloucha Cro?

Žádné komentáře:

Okomentovat