6. 5. 2007

Řeka života začíná u pramene dětství

06.05.2007 15:24 - 07. Zábava -trvalý odkaz

Řeka života začíná u pramene dětství

o filmu Forrest Gump

  Na filmu Forrest  Gump jsem nebyl v kině.  Do kina většinou nechodím. Televizní kanály volně šířené jsou dnes čtyři a pořád potřebují něčím krmit. Takže je pravděpodobné, že každý světový film v nich stejně končí. Ten film dokonce už v televizi dávali a nikoli jednou. Několikrát jsem viděl kousky, ale film mě nezaujal. Připadal mi zdlouhavý. Tentokrát jsem se rozhodl, že ho shlédnu celý, zda v něm najdu přece jen něco pro sebe zajímavého. Mohu říci, že i tentokrát jsem se musel hodně nutit, abych se během filmu nezačal věnovat nějaké jiné činnosti. Nesourodost scén sjednocovaná vyprávěním hlavního hrdiny sedícího na lavičce městského autobusu se mi nelíbila. Přece však v závěru filmu přišel okamžik, kdy jsem si uvědomil, co udělalo i pro mne film přínosným.

   Film je o hloupém muži, jehož IQ je pouhých 70. Jako dítě nosí na nohách jakési protézy. Chůze v nich mu má srovnat křivě se vyvíjející páteř.  Hoch žije s matkou, která mu dodává životní sebedůvěru a učí ho, že se nemá kvůli nízké inteligenci cítit méněcenným.

   Forrest se už v první třídě seznámí s půvabnou a chytrou stejně starou spolužačkou. Ona ho doučuje, oba spolu tráví hodně času. Dívka Jenny má sestry a otce. Náznakem vyplyne už zpočátku filmu, že otec své dcery zneužívá. Opožděný Forrest tuto věc nechápe. Vzhledem ke svým sportovním (nikoli znalostním) schopnostem Forrest absolvuje i univerzitu. Už na univerzitě se jeho životní cesta s Jenny rozejde. On je na ní jako osamělý člověk citově závislý, ale jinak si dovede v životě poradit. Po škole se dostává s americkou armádou do Vietnamu. Tam vynikne jeho houževnatost a dobrý charakter. Jenny mezitím žije citově nestálý život a snaží se uniknout svému dětství. Nedaří se jí to.

   Po návratu z Vietnamu je Forrest  vyznamenán za statečnost. Věnuje se pak hraní ping pongu za Spojené státy. Dosáhne významných úspěchů a je několikrát přijat prezidenty Spojených států. Opět se setkává s Jenny. Ta už je vyčerpaná nikam nevedoucím citovým blouděním. Jenny považuje Forresta za kamaráda, odmítá ho jako stálého partnera. Stále se mu vzdaluje.


   Je však citově labilní a nedokáže si najít stálého partnera.  

   Shodou životních okolností, ale také díky své houževnatosti se s jednoduchého  Forresta stává bohatý muž. Přesto se nechá zadarmo zaměstnat jako střihač trávníku. Peníze nejsou pro něj důležité.

   Jenny dospěje k poznání, že jednoduchého Forresta vlastně celý život miluje a přijíždí za ním do jejich společného rodiště. Procházejí se a povídají si. Náhodně se dostanou do blízkosti Jennina rodného domku. Jenny si uvědomuje, že zde začalo neštěstí jejího života, když jí v dětství otec znásilňoval. Opět prchá.

   Po několika letech dostává Forrest od Jenny dopis, ve kterém ho žádá, aby ji přijel navštívit.  Forrest potkává u Jenny svého malého synka, o kterém do té doby neměl tušení. Jenny se mu svěřuje, že je smrtelně nemocná. Forrest jí i synovi nabízí péči ve svém domě. Tentokrát Jenny žádá o ruku jeho. Vezmou se, ale nejsou spolu dlouho. Jenny brzy umírá. Forrest se stará o svého syna sám. Syn je na rozdíl od něj chytrý. Film končí ve stejném místě, ve kterém začal, jen o generaci dál.

   Nikoli film samotný, ale právě ukázka řeky života od pramene až mohutnou řeku mě ukázaly určité paralely mezi mým životem a tím filmem, i když můj osud je naprosto odlišný.

   Film ukazuje, že rodinné zázemí v dětství je pro člověka důležité po celý život. Krásná, chytrá žena v životě nedosáhla spokojeného života, protože její dětství ji znejistělo na celý život. Duševně zaostalý muž nechtěně dosáhl velkých úspěchů, protože jeho citové zázemí v dětství bylo pevné.
Komentáře
[1]06.05.07 18:15:04František Kostlán - www
Ahoj Tomáši, zaujala mne ta "červená nit" prolínající filmem, že i "hloupý" muž si "může splnit" americký sen. To je - mám pocit - poselství Američanů ostatním. Jinak americkými filmy opravdu nejsem nadšen, až na naprosté výjimky jako jsou Moderní doba a Diktátor od Chaplina či česko-americký Přelet nad kukaččím hnízdem :-) a několika málo dalšími... často mi připadají po americku "přeslazené". To se týká i celkového vyznění F. G. Měj se hezky, František
[2]06.05.07 22:07:11Tenisák - www
Dobrý film, koukal jsem se, líbil.

Žádné komentáře:

Okomentovat