12. 4. 2007

Současná léková politika tématem dne Českého rozhlasu 2 - Praha - 1.část

12.04.2007 09:08 - 06. Politika -trvalý odkaz

Současná léková politika tématem dne Českého rozhlasu 2 - Praha - 1.část

zbytečný humbuk a matení občanů

  Už po několikáté si vybral Český rozhlas do „Tématu dne“ (stanice Praha) nebo do „Vašeho téma“ (stanice Radiožurnál) lékovou politiku a plýtvání občanů léky, případně zbytečné návštěvy u lékaře.  Český rozhlas vždy interpretuje toto téma tak, že občané zbytečně kupují léky, nevyužívají je zcela a pak je vrací do lékárny.

   Přístup by měl být jiný. Občané by naopak měli být chváleni za to, že nevyužitá léčiva vrací. Léky jsou totiž často ve své chemické podstatě nebezpečné chemikálie a neměly by se v masovém množství dostávat do přírody (na skládky) jako běžný odpad.  Bývaly doby, kdy se nevyužité léky vyhazovaly do odpadu. Naštěstí po roce 1989 při přechodu na legislativu Evropské unie je povinností výrobce v každé příbalové informaci upozornit pacienty, že nepoužité léčivo – ať už nevyužívané nebo prošlé, mají vrátit do lékárny. Lékárny se tak staly i prostředníkem k jeho likvidaci. Občané by měli být chváleni za to, že zbylé léky do lékárny vrací a neměli by být za to peskováni.

   Často není možné naplánovat užívání léku tak, aby byl zcela využíván. Lék není potravina a měl by se užívat, jen když je to třeba. Některé  léky se berou dlouhodobě, některé krátkodobě. Jiné by měly čekat v domácí lékárně pro akutní případy. jednou za čas by měla být zkontrolována doba jejich použitelnosti, léky prošlé by měly být vyměněny za čerstvé.

   O tom, že není vždy možné lék použít, mohu napsat z vlastní praxe. Trpěl jsem a možná ještě budu trpět silnými alergickými záchvaty, které vedly k otokům dýchacích cest a téměř k selhávání oběhového systému. Po konzultaci mě alergolog předepsal jednorázovou injekci, kterou bych si měl v krajním případě aplikovat. Injekce nebyla hrazena pojišťovnou, zaplatil jsem za ni téměř 2000 Kč. Měla dobu použitelnosti jen rok, potom bylo třeba koupit novou. Ke kritickému záchvatu naštěstí nedošlo, stav se zlepšil jinou dlouhodobou léčbou. Nyní po konzultaci s alergologem jsem si tuto injekci již nekoupil. Přesto jsem vlastně „nevyužil“ tuto injekci 2x, tudíž jsem „vyhodil“ 2 x 2000,- Kč a snad podle někoho i plýtval léky. Já jsem však byl rád, že v období velmi nepříznivého stavu jsem mohl mít tuto injekci u sebe a zároveň jsem rád, že jsem ji nemusel použít.

   Jak jsem napsal výše, léky nejsou potrava.  Každý člověk není zdravotnický odborník a nemůže tudíž posoudit, jaké léky mu mohou pomoci a jaké uškodit. Proto příbalová informace každého léku obsahuje povinně informaci o tom, že lékař by měl být informován i o tom, když člověk užívá volně prodejné léky. Někdy je možno takovou konzultaci udělat telefonicky, jindy bývá návštěva lékaře nezbytná, protože lékař potřebuje podrobnější diskuzi nebo i jen zběžné vyšetření zdravotního stavu pacienta. Český rozhlas to interpretuje tak, že pacienti v České republice navštěvují lékaře více než činí průměr jiných zemí Evropské unie.

   Na informativním obrázku ukazuji text příbalových informací tří léků v kapitole „Interakce“.


     




 
     

Je vidět, že pacient je v příbalové informaci nabádán, aby se poradil s lékařem. Je to povinný text, který je při schvalování léčiva Státním ústavem pro kontrolu léčiv vyžadován na textu příbalové informace před uvedením léčiva do lékárenského prodeje.

   Český rozhlas bohužel ve svém vysílání povinnosti, které jsou dané zákonem už mnohokrát ve svém vysílání zlehčil. Je jedno, zdali touhou po senzaci nebo povrchností svých redaktorů. Pacient těžko často určí, který lék je pro něj nevhodnější. Lékař musí posuzovat při předepisování právě i nežádoucí účinky a interakce s jinými léky.  A právě to redaktoři Českého rozhlasu již mnohokrát zlehčili.

   Na závěr jednu poznámku. Bývalá ministryně zdravotnictví Součková  často upozorňovala,   že lidé vracejí do lékáren velké množství léků po zemřelých. Vždycky mě to rozesmálo. Člověk by tedy měl nejdříve zkonzumovat všechny léky, které má doma a pak teprve spořádaně umřít?

klikni - 2.část
Komentáře
Článek je bez komentářů

Žádné komentáře:

Okomentovat