5. 8. 2007

Sté výročí narození Jaroslava Foglara a vzpomínka na dětství - 2.část

05.08.2007 20:38 - 03. Lidé -trvalý odkaz

Sté výročí narození Jaroslava Foglara a vzpomínka na dětství - 2.část


   V roce 1967 jsem byl v osmé třídě a na podzim jsem odejel na poměrně dlouhý léčebný pobyt do lázní Železnice u Jičína, které byly specializované na dětskou mozkovou obrnu. V lázních jsem byl od září do prosince. Chodil jsem tam i do školy. Byla tam jednotřídka. Tu jsem nikdy  nezažil. Do školy musely chodit děti tak, jak se v lázních sešly. Učitelé učili všechny žáky od šesté do deváté třídy najednou. Zadávali úkoly podle učebnice.

   V lázních jsem měl zůstat až do vánoc. Avšak čtrnáct dní před vánocemi bylo svoláno setkání naší stovky Raketových posádek do Domu pionýrů a mládeže na Pražský hrad. Šel jsem tedy za primářem MUDr. Opatrným. Byl to velmi hodný pán a já jsem ho požádal, abych mohl lázeňský pobyt ukončit o dva týdny dříve než bylo plánováno, abych se mohl zúčastnit onoho setkání na Hradě. Pan primář souhlasil a v polovině prosince si pro mne přijeli rodiče autem.

   Na onu cestu také nikdy nezapomenu. Můj otec měl tehdy předválečné, velmi masivní auto Praga Lady. Při zpáteční cestě bylo velmi špatné počasí. Sněžilo a silnice byla velice kluzká. Na cestě auto dostalo smyk a skončili jsme v příkopu. Auto přerazilo sloup vysokého napětí, o který se v příkopu zastavilo. Tehdy byly všechny sloupy vysokého napětí podél silnic dřevěné. Autu se jen malinko promáčkla střecha a vysypalo se malé zadní okénko. U něj seděla moje matka. Prakticky se nám nic nestalo. Potom přijel nějaký traktor, vytáhl nás na silnici a my jsme v tom autě dojeli téměř z Jičína až do Prahy.

   To bylo v pátek a v neděli jsem šel na setkání stovky Raketových posádek.

   Ještě na střední i vysoké škole jsem měl velikou krabici plnou upomínek a všelijakých písemností jako památku na to období. Zrovna tak jsem schovával několik ročníků časopisu ABC a potom i necelý ročník časopisu Junák, který začal vydávat redaktor časopisu ABC Jan Šimáně. Časopis Junák jsem měl kompletní, protože nevyšlo ani 12 čísel (byl to měsíčník a časopis byl brzy zakázán).

   Na střední škole už jsem vedl jiný život a tak se moje styky s časopisem ABC přerušily. Scházel jsem se občas jen s kamarádem Michalem. Po vysoké škole kamarád Michal zmizel kdesi u Pardubic. Já jsem byl také nějaký čas zaměstnám mimo Prahu a upomínky na dobu Raketových posádek jsem v návalu jakési uklízivosti vyhodil. Těch několik ročníků  ABC jsem komusi poslal poštou na inzerát.

  Když jsem si na tohle vše náhle vzpomněl, zajímalo mě, co se stalo s Janem Šimáně a Jurou Stegbauerem. Našel jsem je kupodivu oba na společné fotografii z roku 2004 jako účastníky 8. Porady olympských nositelů stupňů Březových lístků (PONS)  v Bělči u Hradce Králové, kterou ještě svolával osmdesátiletý Jan Šimáně – přezdívkou Galén.

      Jiří Stegbauer – sedící druhý zleva   Jan Šimáně – sedící čtvrtý zprava

Našel jsem i životopisný článek o Janu Šimáně 
foto3
klikni - 3.část
 u příležitosti jeho osmdesátin v roce 2004. Tam jsem se dozvěděl, že Jan Šimáně byl v roce 1970 uvězněn na dva roky za svou činnost v roce 1968. Po roce 1989 byl rehabilitován a peníze, které obdržel při své pozdější rehabilitaci a jako odškodné za nucenou práci v Německu, vložil do své Galénovy nadace "…pro vytváření prostor a podmínek pro zakládání a rozvoj malých, středních i velkých komunit dětí, mládeže i dospělých …"

Komentáře
Článek je bez komentářů

Žádné komentáře:

Okomentovat