11. 9. 2008

Český otec jako zkvalitnění novin

11.09.2008 08:04 - 02. Deník -trvalý odkaz

Český otec jako zkvalitnění novin


„Kupte si dnes Lidové noviny s přílohou Český otec! Proč je dnes těžší být otcem než před dvaceti lety?“, vykřikuje reklama v 7,30 na Radiožurnálu.

   Vydavatelé novin a časopisů, ale hlavně deníků se dnes snaží přilákat čtenáře nejrůznějším způsobem. V novinách vycházejí přílohy o tom, u jaké banky si nejlépe pořídit hypotéku, jak nejlépe investovat a kam uložit peníze. S novinami vychází laciné filmy na DVD nebo hudební CD.

   V minulých týdnech jsem si spolu s MF DNES kupoval pětidílný dokumentární film BBC o savcích. Trafikant musel ve výtiscích deníku ustřihnout nějaký kupón, aby měl vydavatel jistotu, že jsem si koupil noviny a nejen samotné DVD. Ano, zaplatil jsem výtisk novin pokaždé. Vzal jsem si ho jen jednou. Opět jsem se ujistil, že přestože jsou noviny velmi tlusté, chybí v nich to, co bych od novin očekával. Kvalitní články kvalitních novinářů. Původní nikoli převzaté zpravodajství.  Informace nesemleté odjinud. Absence bulvárních senzací a přítomnost důležitých zpráv. Nikoli úvahy vyplozené novinářem v pohodlné židli, ale původní zprávy získané tam, kde se události staly.

   Kupoval jsem si tedy noviny k filmovému dokumentu a nikoli naopak. Poprvé jsem opět po dlouhé době zjistil, že o nic nepřicházím, když MF DNES nečtu pravidelně. Při nákupech dalších dílů filmového dokumentu jsem už novinový výtisk nechal trafikantovi s prosbou, aby ho dal případnému zájemci zdarma.

   Dříve se říkalo: není nic staršího než včerejší noviny. V době internetu můžeme úsloví poopravit na „není nic staršího než dnešní noviny“.  Neobsahují totiž původní informace.  Že by nastával soumrak papírové žurnalistiky?


Dodatek:
Poté, co jsem článek dopsal, poslouchal jsem pořad „Jak to vidí“ se spisovatelem Pavlem Kosatíkem. Mluvil mimo jiné o dvou událostech. O sedmiletém výročí útoku letadel na americké mrakodrapy a na včerejší spuštění obřího urychlovače částic LHC na švýcarsko-francouzské hranici. Říkal, že zprávu o první události si vystřihl z novin tehdy a zprávu o druhé události že si vystřihne nyní a uloží si je. Uvědomil jsem si, že i já jsem si vystřihoval různé události z novin a  schovával je. Od té domy, co více používám internet, tak to nedělám.  Kosatík říkal, že mnozí lidé se domnívají, že na internetu je všechno, ale že se podle něj mýlí. S tím naprosto souhlasím. Nejen že na internetu není všechno, ale nikde ani není zaručeno, že to, co je tam dnes, tam zůstane i v budoucnu. Já sám dávám do svých článků odkazy na jiné internetové stránky. Ale někdy netrvá ani tak dlouho a odkazovaná stránka přestane existovat a odkaz je prázdný. Jak by se v podobné chvíli hodil výstřižek z novin! Jenže dnes podstatné zprávy v novinách zapadnou mezi balastem. Pro dlouhodobou archivaci na mnoho desítek let by se i výstřižky z novin hodily lépe než internet.
Komentáře
Článek je bez komentářů

Žádné komentáře:

Okomentovat