20. 7. 2015

Compliments – album nových skladeb Lukáše Hurníka

Tento týden jsem si koupil skvělé cédéčko. Inspirovala mě k tomu pondělní Telefonotéka na stanici Vltava, kde byl hostem její šéfredaktor Lukáš Hurník. Patrně tam měl být jiný host, který se nedostavil a tak pan šéfredaktor zaskočil – viz http://prehravac.rozhlas.cz/audio/3428908 Řeč se netočila jen okolo tří stanic, které má pan Hurník na starosti (Vltava, D-Dur a Jazz), ale hlavně okolo hudby, kterou se on sám zabývá, ať už jako skladatel nebo dirigent hudebního souboru. Na závěr pořadu zazněla i Hurníkova skladba Variace na téma Franka Zappy. Překvapilo mě, jak pro mne byla tato skladba „poslouchatelná“. Přiznám se, že mnohé skladby, které skládají soudobí skladatelé vážné hudby jsou pro mne „neposlouchatelné“, protože často připomínají směs ran a něčeho, co připomíná zvuky, které vydává kočka, když jí někdo tahá za ocas. Ale Hurníkova skladba mi přišla příjemná na poslech. Dozvěděl jsem se, že nové cédéčko s jeho hudbou vyšlo před několika dny. Rozhodl jsem se tedy, že si nosič seženu a v klidu poslechnu. Nejjednodušší cesta byla zajít do blízké prodejny Českého rozhlasu a tam ho měli, přestože v internetové nabídce cédéčko nebylo. Vydalo ho totiž jiné vydavatelství – viz http://www.arcodiva.cz/…/katalog-nahrav…/vazna-hudba/cd-187/
Nyní o víkendu jsem si cédéčko poslechl celkem třikrát. Znělo libozvučně. Nejsem ani v nejmenším hudební znalec, abych dokázal popsat, co se mi na skladbách líbilo. Nejspíš to, že vyjma skladby Trigon, mi nezněly příliš moderně. Nejvíc mě však potěšilo, že pan Hurník umí také něco jiného, než dělat v současné době manažera v Českém rozhlase. Skladatelé vážné hudby v České republice jsou myslím v současné době odsouzeni k tomu, že většina jejich skladeb má jedno koncertní provedení a valná většina z nich ani nevyjde na hudebním nosiči. A když už vyjde, málo lidí si tuhle hudbu koupí, protože holt se nehraje v rádiích. Pan Hurník má teoreticky výhodu, že pracuje v rozhlase na vedoucí funkci. Jenže kdyby tam své skladby pouštěl častěji, určitě by se v někom probudila závist. Za mého mládí existoval Svaz českých skladatelů. Ten pořádal každý rok Týden nové tvorby, pro který autoři všelikých žánrů skládali původní skladby. Byla to poměrně velká událost, protože tehdy nebylo ještě tolik hudebních festivalů jako dnes. Z toho týdne vydával Panton vždy několik vinylových LP desek - výběr na cd jsem objevil jen jeden - http://www.supraphonline.cz/al…/4370-tyden-nove-tvorby-1979… .. Dnes je množství hudebních vydavatelství, přesto se nové skladby nedostávají do rádií. A teď tím nemyslím jen Český rozhlas. Někdy mám dojem, že hudby je nadbytek, ale posluchačů málo. Přál bych si, aby tento text vzbudil zvědavost alespoň jednoho čtenáře, který si sežene a poslechne cédéčko Lukáše Hurníka Compliments.


Žádné komentáře:

Okomentovat